sobota, 15 czerwca, 2024
spot_img
Strona głównaNewsyDavid i Diego Escalonowie zdradzają, jak projektowali set LEGO Rozbitek Ray

David i Diego Escalonowie zdradzają, jak projektowali set LEGO Rozbitek Ray [WYWIAD]

Od 1 do 13 października do zgarnięcia będzie świetny GwP – Rozbitek Ray. O szczegółach powstawania tego zestawu i pasji do LEGO rozmawialiśmy z jego projektantami.

Zestaw wygrał w 2021 roku konkurs na platformie LEGO Ideas. Składa się 239 elementów i przedstawia rozbitka na małej wyspie. Jak na tak mały set, jest pełen szczegółów i jest jednym z najbardziej oczekiwanych GwP ostatnich miesięcy. O gratisach na październik przeczytacie więcej TUTAJ>>.

Zaprojektowali go bracia David i Diego Escalonowie z Logroño – miasta w północnej Hiszpanii, które ma ok. 150 tys. mieszkańców. Teraz ich GwP trafi zapewne do zdecydowanie większej liczby osób!

Bracia na LEGO Ideas występują jako DadiTwins. Ich prace znajdziecie także m.in. na Instagramie oraz Facebooku.

Wywiad z projektantami rozbitka Raya

Zacznijmy od sprawy najważniejszej – braterstwa. Jesteście bliźniakami. Uczyliście się w tej samej szkole i na uczelni wyższej. Podjęliście pracę w tej samej firmie. Czy to porozumienie krwi przekłada się także na waszą wspólną pracę nad projektami LEGO?

Jedną z zalet bycia bliźniakami jest to, że możesz dzielić się niemal wszystkim i robić niemal wszystko razem. Naprawdę uzupełniamy się w wielu aspektach życia, a LEGO jest dla nas jednym z nich. Diego jest jednak zwykle znacznie lepszy w sztuce koncepcyjnej i projektowaniu, podczas gdy David bardziej lubi elementy wewnętrzne i rozwiązywanie problemów. To sprawdza się nie tylko w LEGO, ale także innych naszych projektach – od cosplayów po wirtualne światy.

Przeczytałem, że ulubionym zestawem Diega jest Zamek Disneya (4080 elementów), a Davida – Zamek Hogwart (6020 klocków). A zaprojektowaliście rozbitka Raya z „tylko” 240 klocków. Skąd pomysł na ten set? Jak długo nad nim pracowaliście?

To dobre pytanie! Zestaw z Rayem powstał przy okazji konkursu LEGO Ideas o nazwie „Chcesz się wybrać nad morze?” („Do you want to go to the seaside?”) z maja 2021 roku. Zadaniem było stworzenie zestawu składającego się z 150 do 250 elementów i przedstawiającego nadmorskie budynki i letnie przygody.

Pomysł zrodził się w czasie rozmowy z naszymi znajomymi. Dyskutowaliśmy o nowym trendzie wakacyjnym – spędzaniu wakacji na bezludnej wyspie. Pomyśleliśmy o historii Raya, który postanowił spróbować tej nowej przygody. Niestety po wakacjach nikt po niego nie przypływa, więc zostaje sam na wyspie i żyje teraz jak prawdziwy rozbitek.

Nad projektem pracowaliśmy około tygodnia, ale prace postprodukcyjne zajęły nam trochę więcej czasu (rendery, podglądy i instrukcje budowania). Nasz czas jest naprawdę ograniczony i możemy poświęcić tylko około 1-2 godziny dziennie na nasze hobby, a LEGO jest tylko jednym z nich.

Jak promowaliście ten projekt?

Promowanie pomysłu jest dość trudne, jeśli nie jesteś długo w mediach społecznościowych, a my jesteśmy tam stosunkowo nowi, więc nie mieliśmy wielu obserwujących, którzy mogliby wesprzeć nasz projekt. Na szczęście motyw piratów LEGO jest wciąż bardzo popularny! Otrzymaliśmy od fanów tej serii duże wsparcie, ponieważ nasz pomysł idealnie pasuje do motywu LEGO Pirates.

Jak zareagowaliście na wiadomość, że wasz zestaw będzie GwP?

Maila czytaliśmy wspólnie w pracy. W tytule było napisane tylko „Jesteś zwycięzcą”, bez podania szczegółów. Przez chwilę byliśmy więc zdezorientowani. Kiedy jednak przeczytaliśmy, że zajęliśmy pierwsze miejsce, dosłownie zerwaliśmy się z krzeseł i krzyczeliśmy ze szczęścia! Pamiętamy to doskonale, ponieważ byliśmy w biurze i wszyscy odwracali się do nas naprawdę zaskoczeni. Kupiliśmy nawet ciasto do domu, aby świętować. (śmiech)

Jak oceniacie zmiany, które projektanci LEGO wprowadzili w waszym projekcie? Niektórych fanów zasmucił fakt, że spodnie, które pierwotnie miały być „banderą” na tratwie, zostały zastąpione zwykłą chorągiewką.

Nas to też trochę zasmuciło! Pamiętamy, jak rozmawialiśmy o fladze na spotkaniach projektowych. Te spodnie nadały modelowi zabawny wygląd, ale niestety była to pierwsza rzecz, która została odrzucona. Uważamy, że zadecydowały powody estetyczne i wewnętrzna, surowa polityka LEGO dotycząca projektów.

fot. LEGO Ideas

Projektant LEGO powiększył też nieco chatę, aby Ray mógł spać w środku, a także wprowadził kilka zmian w dachu, ponieważ trochę trudno było zbudować go tak, jak my to zrobiliśmy.

Ale jeżeli to jest cena, jaką trzeba zapłacić, aby zobaczyć swój model jako prawdziwy produkt LEGO, to możemy z tym żyć. (śmiech)

Czy Ray jest waszym najlepszym MOC-em?

Ray jest naprawdę udanym MOC-em, ponieważ bardzo dobrze wykorzystaliśmy w nim każdy klocek. Mamy trzy różne rodzaje terenu, skałę, chatę, kilka palm, tratwę i wiele dodatków. Wszystko idealnie do siebie pasuje, a zestawienie kolorystyczne dodaje mu klimatu. Poza tym wygląda naprawdę dobrze pod każdym kątem, co nie jest zbyt częste w produktach LEGO, zwłaszcza w zestawach do zabawy.

Można powiedzieć, że jest jednym z naszych najlepszych MOC-ów, ale nie najlepszym. Robiliśmy prywatnie modele zabytków w naszym mieście. Dużo się przy tym nauczyliśmy i poprawiliśmy nasze zdolności konstrukcyjne. Zapewne to wśród nich jest nasz dotychczasowy najlepszy MOC.

Większość waszych MOC-ów jest cyfrowa. Dlaczego wolicie projektowanie cyfrowe? Czy zestaw z rozbitkiem także zrobiliście na ekranie komputera?

Masz rację, ale powiedzielibyśmy, że nie „większość”, a „wszystkie” nasze MOC-e są cyfrowe. (śmiech). Wszystko budujemy cyfrowo z dwóch powodów – po pierwsze brakuje nam klocków (mamy dużo LEGO, ale są to głównie modele ekspozycyjne), a po drugie brakuje nam miejsca do budowania. W tej chwili pracujemy jednak nad tym, aby to naprawić! Zaczęliśmy kupować masowo elementy LEGO i przygotowujemy pomieszczenie do budowania LEGO, abyśmy mogli zacząć eksperymentować z fizycznymi konstrukcjami. (śmiech)

Rozbitek Ray powstawał też cyfrowo. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie ograniczają nas elementy i kolory. Projektowanie i tworzenie zajmuje jednak nieco więcej czasu. Musisz wykonać wiele renderów pod różnymi kątami, aby zobaczyć, jak dane rozwiązanie konstrukcyjne wygląda, a jeśli masz wolną maszynę (tak jak w naszym przypadku), musisz czasem czekać nawet około godziny na efekty.

Wśród waszych propozycji na LEGO Ideas jest zestaw Naruto: Ichiraku Ramen Shop. Wygląda świetnie i to doceniła społeczność LEGO Ideas dwukrotnie dając wam 10 tys. głosów poparcia. Dwukrotnie też LEGO odrzuciło ten projekt. Zdecydowaliście się przesłać go po raz trzeci. Dlaczego ten projekt jest dla was tak ważny?

Projekt Naruto jest wyjątkowy z kilku powodów. Uwielbiamy japońską kulturę, anime i mangę, a Naruto jest naszą ulubioną mangą i anime, więc chcielibyśmy zobaczyć go w wersji LEGO. Mimo że ma on już 23 lata, liczba jego fanów rośnie, a nie maleje. Kiedy idziemy na wystawy mangi i anime, to widzimy dzieciaki w przebraniach Naruto, t-shirty i gadżety. Wówczas zdajemy sobie sprawę, że ta marka jest ważna nie tylko dla starszych, ale też nowych pokoleń. Naruto jest obecny w naszym życiu na wiele sposobów. Liczba gadżetów z nim jest niezliczona. Ważne marki odzieżowe wypuszczające kolekcje Naruto dla dzieci i młodzieży. W tym roku Fortnite udostępnił także zestaw skórek Naruto do gry. Popularność tej serii jest naprawdę szalona!

Co prawda nasz projekt był już dwukrotnie odrzucany, ale ta marka nadal jest dozwolona według obowiązującego na LEGO Ideas IP (Intellectual Property – polityka własności intelektualnej). Inne podobne marki (Pokemon, One Piece, Dragon Ball itp.) zostały zbanowane, a Naruto nie. Dlatego nadal uważamy, że istnieje możliwość, aby ten pomysł stał się rzeczywistością, wystarczy odpowiedni moment. Tak stało się na przykład z projektem „The Office”, który w tym roku ukaże się jako oficjalny produkt LEGO po czterech odrzuconych zgłoszeniach, które zdobyły 10 tys. głosów poparcia. A to marka mniej popularną niż Naruto. W 2024 roku przypada 25. rocznica powstania Naruto, dlatego uważamy, że to trzecie zgłoszenie do LEGO Ideas idealnie trafia w czas, aby stać się prawdziwym produktem.

fot. LEGO Ideas

Dowodem na to, że ten pomysł ma potencjał jest też fakt, że nasz projekt z LEGO Ideas został skopiowany przez chińskie firmy nie raz, czy dwa, ale trzy razy! A pamiętajmy, że te firmy kopiują LEGO tylko jeżeli dany set ich zdaniem będzie opłacalny. To oznacza, że nasza zestaw z Naruto ma spore możliwości rynkowe!

Jakie są wasze kolejne plany związane z LEGO?

Chcemy ukończyć projekty LEGO naszych miejskich pomników. To część osobistego projektu, dlatego nie ma ich w LEGO Ideas i nie pokazujemy ich jeszcze w mediach społecznościowych. Potem chcielibyśmy skończyć nasz pokój konstrukcyjny LEGO, abyśmy mogli wrócić do pomysłów i konkursów. (śmiech).

Co poradzicie osobom, które chcą wziąć udział w konkursach LEGO Ideas?

Uważamy, że LEGO Ideas poszukuje trzech głównych, ale bardzo różnych aspektów: oryginalnych konstrukcji, wymagających konstrukcji i konstrukcji rocznicowych. Jesteśmy prawie pewni, że wiele projektów zostało wybranych ze względu na wyzwanie, jakimi są zestawy takie jak: Maszyna do pisania (21327), Fortepian (21323) czy Globus (21332). Inne zostały wybrane ze względu na ich oryginalność, jak „Gwiaździsta noc” Vincenta van Gogha (21333), Łódź w butelce (21313) czy Kwartet jazzowy (21334). A inne pomysły są właśnie dlatego, że są to słynne marki, np. The Office (21336), Sonic the Hedgehog – Green Hill Zone (21331), Teoria wielkiego podrywu (21302) czy zespół BTS.

Nasza rada to… Bądź oryginalny i podejmuj wyzwania! Uważamy, że Ray wygrał, ponieważ był to naprawdę oryginalny pomysł na konkurs. Wiele konstrukcji było poświęconych plażom, łodziom i brzegom. Jednak rozbitek Ray został oparty na oryginalnej historii innego sposobu spędzania wakacji i to miało duże znaczenie.

Rozmawiał Andrzej Rembowski

***

W tym roku z produkcji wyleci wiele zestawów LEGO. Ich aktualną listę znajdziecie w naszym zestawieniu Wycofań LEGO 2022.

Po więcej nowości dołączcie do naszej społeczności na Facebooku: https://www.facebook.com/klockinews

Artykuł zawiera linki afiliacyjne. Robiąc zakupy dzięki nim wspieracie rozwój tego bloga. Dzięki!

Andrzej Rembowski
Andrzej Rembowski
Dziennikarz od 25 lat, fan LEGO niemal od urodzenia. Do dziś ma łzy w oczach, gdy wspomina krokodyla z Fabulandu. W dobre dni zdarzają mu się dobre artykuły. Rzadko ma dobre dni.
PODOBNE ARTYKUŁY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

OSTATNIE KOMENTARZE